Iedereen heeft wel eens last van een droge mond. Sommige mensen hebben er echter constant en langdurig last van.

Er wordt dan te weinig speeksel geproduceerd. Dit wordt ook wel Xerostomie genoemd. Een droge mond kan een groot effect hebben op je algemene gezondheid, daarnaast kan door een tekort aan speeksel de beschermende werking voor de gebitselementen en het mondslijmvlies wegvallen.

Hoe ontstaat een droge mond?

Veranderingen in de samenstelling of de hoeveelheid speeksel kunnen de oorzaak zijn van veranderingen in de mondgezondheid. Hierdoor kan onder andere monddroogte ontstaan. Een droge mond komt vaak voor bij:

• bestraling in het hoofd/halsgebied
  • systhemische ziekten zoals het syndroom van Sjögren, nieraandoeningen of suikerziekte (diabetes)
  • medicatiegebruik.

De volgende groepen medicijnen kunnen onder andere een speekseltekort veroorzaken

• Anti-depressiva
  • Anti-histaminica (allergie)
  • Anti-hypertensiva (bij hoge bloeddruk)
  • Anti-emetica (tegen misselijkheid)
  • Anti-psychotica (depressie)
  • Diuretica (plaspillen)
  • Seditiva (kalmering)

Gevolgen van een droge mond

Een droge mond kan onder andere leiden tot een verminderde of zelfs vieze smaak. Daarnaast kan het problemen opleveren met kauwen, slikken, spreken en slapen. Bovendien is de kans op tandbederf, tandslijtage en slijmvliesontstekingen vergroot.

Wat kan je tegen een droge mond doen?

Veel drinken kan helpen bij een droge mond. Speeksel heeft een spoelende en neutraliserende werking.

Indien de speekselklieren nog speeksel kunnen uitscheiden, zal de behandeling gericht zijn op het opwekken van het speeksel met bijvoorbeeld suikervrije kauwgum of medicatie. Indien de hoeveelheid speeksel niet meer te stimuleren is, kunnen kunstspeeksel, mondgel of speekselsubstituten verlichting bieden.

Bespreek je droge mond en de medicijnen die je slikt met je dokter of tandarts en overleg of er alternatieven zijn.

Bron: Het Nederlands Speekselcentrum