Zuigflescariës ontstaat wanneer peuters vaak en langdurig sabbelen op een zuigflesje met limonade of vruchtensap.

Wat is zuigflescariës en hoe ontstaat het?

Zuigflescarië is tandbederf dat snel na het doorbreken van de tanden bij de peuter verschijnt. We vinden het tandbederf op plaatsen waar normaal gesproken geen gaatjes ontstaan. Na de doorbraak van de boventanden kan het proces van tandbederf beginnen.

De bacteriën die het tandbederf veroorzaken, kunnen via het speeksel worden overgebracht van de ene persoon naar de andere. Dit kan door het geven van een zoen, het aflikken van een lepel, het drinken uit dezelfde beker en het proeven of de melk in de zuigfles niet te warm is, hierdoor kunnen ouders met een ongezonde mond een risicofactor vormen voor hun kinderen.

Door het overdag en ’s nachts geven van zoete dranken (limonade, vruchtensap) in de fles wordt dit in de hand gewerkt. Maar ook het voortdurend geven van melk (voedsel) werkt tandbederf in de hand. Zuurvormende bacteriën zetten voedsel (suikers) om tot zuur.

Vooral ’s nachts een flesje met zoete drank geven verhoogt de kans op zuigflescariës omdat er ’s nachts minder speekselproductie is. Dus minder wegspoelen van suikers maar ook minder kans op herstel door de bouwstenen in het speeksel.

Naast de frequentie van toedienen van zoete dranken speelt uiteraard ook de mondhygiëne, een bepaalde speekselsamenstelling of de aanwezigheid van specifieke zuurvormende bacteriën een belangrijke rol

Symptomen / hoe herkennen?

Het tandbederf breidt zich vervolgens uit in de volgorde van doorbraak van de andere tanden en kiezen. Gevolg is dat het kind niet meer wil eten, pijn heeft aan zijn tanden of slecht slaapt.
Tandbederf start met doffe witte vlekken. De boventanden worden eerst aangetast en zijn dus ernstiger aangetast dan de ondertanden. Vooral aantasting van de snijtanden (voorste tanden) zijn een indicatie.

Hoe voorkomen?

Laat je kind niet wennen aan zoete inhoud in de fles.
  • Vanaf het doorbreken van de eerste tandjes: éénmaal per dag poetsen met fluoride-tandpasta (max. 1000 ppm/fluoride).
  • 2 tot 6 jaar: tweemaal per dag poetsen met fluoride-tandpasta (max. 1000 ppm fluoridegehalte).
  • Tandartsbezoek vanaf de leeftijd van twee jaar.
  • Beperk het suikergebruik, maak niet alles zoet.
  • Beperk het aantal eet- en drinkmomenten. Drie maaltijden en twee tussendoortjes.
  • Water en thee (zonder suiker) zijn de beste dorstlessers.
  • Deegwaren, aardappelen, rijst en fruit zijn veel tandvriendelijker dan suiker en snoep.
  • Geen drank (flesjes) mee naar bed.
  • Breng nooit zoete stoffen zoals honig, suiker, siroop of chocola aan op de fopspeen.
  • Vermijd overdracht van bacteriën. Let op met het proeven van het voedsel.